Monday, September 6, 2010

දුම්රිය මග හරහා හොරෙන් ගලන දිය ඇල්ල

බදුල්ල තෙක් වැටී ගත් උඩරට දුම්රිය මාර්ගය අශ්‍රිතව ලොකු කුඩා දර්ශනීය දිය ඇලි කිහිපයක් දක්නට ලැබේ.

එහෙත්, උඩරට දුම්රිය මාර්ගයේ ප්‍රවේශය වන රඹුක්කන, කඩුගන්නාව අතර දී දුම්රියට එබඳු විශේෂ දිය ඇල්ලක් හමුවන බවක් පෙනෙන්නට නැත. නමුදු විස්මයට කරුණ එය නොවේ. අලගල්ල කඳු වැටියෙන් ඇරඹෙන ඉතා රමණීය දිය ඇල්ලක් දුම්රිය මගීන් කිසිවකුටත් නොපෙනෙන නොහැඟෙන සේ උඩරට දුම්රිය මාර්ගය හරහා සබරගමු නිම්නයට හොර රහසේම මාරු වී යාමය.

අද අප ලුහුබැඳ යන්නේ ඒ රහස් දිය ඇල්ලේ තොරතුරු පසුපසිනි.

උඩරට දුම්රිය මාර්ගයේ ඉහළ කෝට්ටේ දුම්රිය ස්ථානයට මඳක් මෙපිටින් නැතහොත් අගනුවර සිට කිලෝ මීටර් 93ක් දුරින් ගලා හැලෙන "මීයන් ඇල්ල" උඩරට දුම්රිය මාර්ගයෙන් සැඟවී ගලා බසින එම අපූරු දිය ඇල්ල ය.


එක්දහස් අටසිය හැටේ දශකය ආරම්භයත් සමග ඉංග්‍රීසීහු මහනුවර තෙක් දුම්රිය මාර්ගයෙන් කොටසක් අලගල්ල කඳු වැටියේ නිරිත දිග ප්‍රපාතාකාර බෑවුම අතරින් ඉදි කළහ. ඒ අනුව අදත් අගනුවර සිට කිලෝ මීටර් 91ක් පසු කළ තැන හමුවන අංක 5 බිංගෙය අද්දර දී අලගල්ල කන්දේ නිරිත දිග බෑවුමට පිවිසෙන උඩරට දුම්රිය ඒ ඔස්සේ කිලෝ මීටර් හතරහමාරක දුරක් ගොස් එම කඳු වැටිය පසුකරයි. ඒ ඉහළ කෝට්ටේ දුම්රිය පොළට මඳක් එපිට දී හක්ඔළුවාව ඔයේ රේල් බෝක්කුව පසු කිරීමත් සමගිනි. එම දුර ප්‍රමාණය තුළ අලගල්ල කඳු බෑවුම ඔස්සේ මීටර් 95 (අඩි 309) ක පමණ උසක් ඉහල නැගීමට දුම්රියට සිදුවෙයි. හක්ඔළුවාව ඔයේ රේල් බෝක්කුව ප්‍රදේශයේ උස මුහුදු මට්ටමින් මීටර් 340 (අඩි 1108) කි.

අංක 5 බිංගෙය හැරුණු කොට අලගල්ල කන්ද තරණයේ දී උඩරට දුම්රියට හමුවන ඊළඟ බිං ගෙය ඉහත සඳහන් මීයන් ඇල්ල හා සම්බන්ධ අංක 5 A දරන බිංගෙයයි. දුම්රිය මාර්ගය හරහා ගලා හැලෙතත් මීයන් ඇල්ල පිළිබඳ කිසිදු හෝඩුවාවක් දුම්රිය මගීන්ට නොදැනෙනුයේ එය බිංගෙයි පියස හරහා සබරගමු නිම්නය වෙත ගලා හැලෙන බැවිනි. මේ රහස දුම්රිය මගීන් තබා එම මාර්ගයේ දුම්රිය ධාවනය කරවන ඇතැම් රියැදුරෝ ද නොදනිති.

බදුල්ල තෙක් වන උඩරට දුම්රිය මාර්ගයේ මුළු බිංගෙවල් ගණන හතළිස් තුනකි. ඒ අතරින් අංකය මත ඉංග්‍රීසි A අකුර සහිත බිංගෙවල් ඇත්තේ දෙකක් පමණි. ඉන් උඩරට දුම්රියට හමුවන A අකුර සහිත මුල්ම බිංගෙය මෙම මීයන් ඇල්ල බිංගෙයයි.

මෙලෙස බිංගෙවල් සඳහා ඊට හිමි අංකය සමග A අකුරක් යොදන්නට හේතුවක් තිබේ. ඒ ඒවා දුම්රිය සමඟ තනා බිංගෙවල්වලට අංක ලබා දී දුම්රිය ධාවනය ඇරඹුණු පසු කිසියම් හේතුවක් මත දෙවනුව කණින ලද ඒවා වීම ය. ඒ අනුව මීයන් ඇල්ලේ ජල කඳින් රහසේ හිස පැන් වත්කර ගන්නා අංක 5 A දරන බිංගෙය ද පසු කාලීනව තනන ලද්දක් බව පෙනෙයි.

මහනුවර තෙක් දුම්රිය මග තැනීමේ දී ඉංග්‍රීසීන්ට මුහුණදෙන්නට සිදු වූ බරපතළම අභියෝගයක් වූයේ අලගල්ල කඳු බෑවුමේ පිහිටි මීයන් ඇල්ල පර්වතයයි. ගැඹුරු ප්‍රපාතයක් අද්දර පිහිටි එම පර්වතය මග හැර දුම්රිය මග තැනීමට ඉංග්‍රීසීන්ට නොහැකි විය. එබැවින් ඔවුහු ඒ කළු ගලේ කොටසක් ගල් වෙඩි දමා පුපුරුවා හැර සකස් කරගත් අඩි දහ අටක් පළල අඩි හයසියයක් පමණ දිග ප්‍රපාත ගැට්ටක් හෙවත් වේදිකාවක් මතින් දුම්රිය මග ඉදි කළහ. එහෙත් දුම්රිය මග තැනීමට තනා ගත් ගැට්ට හරහා වේගයෙන් කඩා හැලෙන මීයන් ඇල්ලේ ජල පහරින් එම කළු ගල් වේදිකාව මතින් වැටී ඇති දුම්රිය මාර්ගයට අනිසි බලපෑම් සිදුවිය හැකි බව ද ඉංග්‍රීසි ඉංජිනේරුවන්ට වැටහිණි.

ඒ අනුව ඔවුන් කළේ පර්වතයෙන් ගලා හැලෙන මීයන් ඇල්ල ජල ප්‍රවාහ දෙකක් වශයෙන් ගල මුදුනේදීම වෙන් කොට ඒවා එකිනෙකට සමීප ස්ථාන දෙකකින් එම ගැට්ට හරහා පහත ප්‍රපාතය කරා ගලා හැලෙන්නට සැලැස්වීම ය. එමෙන්ම එම දිය ඇලිවලින් දුම්රිය මග වැටී ඇති පටු තීරයට සිදුවන බලපෑම් අවම කිරීම පිණිස ඔවුහු එම ජල ප්‍රවාහ දෙක පහළට ගලා හැලීම සඳහා එම ගල් පර්වතයේ තරමක් ගැඹුරු කට්ට දෙකක් ද කැපූහ. එක් දහස් අටසිය හැටේ දශකයේ ඉදිකෙරුණු නුවර දුම්රිය මාර්ගයේ සුවිශේෂී ස්ථානයක් වන මීයන් ඇල්ල දුර්ගය නිර්මාණය වූයේ එලෙසිනි. මෙම දුර්ග මාර්ගය නිර්මාණයේ දී කම්කරුවන් සෑහෙන පිරිසක් ප්‍රපාතයට වැටීමෙන් සහ වෙනත් අනතුරු වලින් මිය ගියහ. තවත් පිරිසක් දරුණු තුවාල ලැබූහ. එය එතරම්ම දුෂ්කර, බිහිසුණු කාරියක් විය.


5 comments:

  1. තවත් වතාවක් ඉතාමත් හොඳ ලිපියක් ලබාදුන්නාට ම‍ගේ ස්තූතිය. නොදන්නා කරුණු රාශියක් මින් ඉගෙනගත්තා. හැකිනම් ලිපිය සඳහා ඡායාරූපයක් එක්කළ හැකිනම් තවත් අගෙයි...

    ReplyDelete
  2. දිගටම ලියන්න

    ReplyDelete
  3. ඔව්වා මොනාද බං..මෙන්න කෝච්චි ඇතුලටත් වැක්කෙරෙන දිය ඇලි...
    http://bit.ly/9INMma

    ReplyDelete
  4. වැදගත් තොරතුරක්.. ස්තුතියි...

    ReplyDelete
  5. ස්තුති කරනා හැර මොන කියන්නද.

    ReplyDelete