Tuesday, September 7, 2010

කටුරොද ගම්මානය උඩින් ගමනක්

රඹුක්කන සිට කඩුගන්නාව තෙක් වන උඩරට දුම්රිය මාර්ග ප්‍රවේශයේ චමත්කාරය මුළුමනින්ම පාහේ රැඳී ඇත්තේ දුම්රිය මාර්ගයේ දකුණු පසින් දිස්වන අසිරිමත් සබරගමු නිම්නය නිසාය. අගනුවරින් කිලෝ මීටර් අසූ හතක් පසු කළ විට මුල්වරට එම නිම්නය අපේ නෙත ගැටෙයි. ඉන්පසු අලගල්ල කන්ද ඔස්සේ උඩරට දුම්රිය ශීඝ්‍රයෙන් ඉහළ නගිත්ම එම සබරගමු නිමනයේ දර්ශන පසුතලය මදින් මඳ පුළුල් වනු පෙනේ. එය නෙත් සිත් සනහන දසුනකි. කොළඹ මහනුවර දුම්රිය මාර්ගයේ ඉංග්‍රීසීන් නිර්මාණය කළ මීයන් ඇල්ල අද්දරින් වැටීගත් මෙම මීයන්ඇල්ල දුර්ගය එම සබරගමු මිටියාවත උස්ම ඉහත්තාවේ ඉදිකළ සොබාදහම රස විඳිය හැකි කදිම වේදිකාවක් මෙනි. කේයස් කවිඳුන්ගේ "සුදෝ සුදු" කාව්‍යය ඇසුරින් මීට ටික කලකට පෙර නිපදවුණු ටෙලි නාට්‍යයයේ "කටුරොද" ගම්මානය ලෙස ඉදිරිපත් කොට ඇත්තේ ද මෙම මිටියාවතේ ඇති සොඳුරු ගැමි පරිසරයම ය. ඒ හැරුණුකොට මෙම ස්ථානයට උතුවන්කන්ද, ඉංග්‍රීසීන් බයිබල්රොක් නමින් හැඳින්වූ බතලේගල සහ මොටනකන්ද සේම මධ්‍ය කඳුකරයේ පිහිටි දොළොස්බාගේ කඳු ද මනාව දර්ශනය වේ.

අතීතයේ පටන් මීයන් ඇල්ල පර්වතය ආශ්‍රිතව මීවද බහුලව දැකිය හැකිව තිබේ. අදත් මෙම දිය ඇල්ල ඇද හැලෙනුයේ එම මීවද අතරිනි. දිය ඇල්ලට සහ එම පර්වතයට "මීයන් ඇල්ල" යන සොඳුරු නම ලැබී ඇත්තේ එබැවිනි. එහෙත්, මෙම ප්‍රදේශය සඳහා යෙදුණු "මීයන් ඇල්ල" යන්න සුද්දන්ට උච්චාරණය වූයේ අන් ලෙසකිනි.

ඒ මීන්ගල්ල යනුවෙනි. එබැවින් දුම්රිය සේවය පිළිබඳව ඔවුන් තැබූ පැරණි සටහන්වල මෙම ස්ථානය හඳුන්වා තිබුණේ මීන්ගල්ල දුර්ගය (Meengalla Pass) යනුවෙනි.


ඒ කෙසේ හෝ ඉන්පසු සෑහෙන කාලයක් යන තුරුම මෙම මීයන් ඇල්ල දුම්රිය මාර්ගය උඩරට දුම්රියට මහත් අපල උපද්‍රව ගෙන දෙන ස්ථානයක් වී තිබේ. ඒ උඩරට බලා ධාවනය වෙමින් තිබූ දුම්රිය කිහිපයක්ම මීන්ගල්ල ප්‍රපාත ගැට්ට මතදී අඩි පන්සියයකටත් වඩා ගැඹුරු ප්‍රපාතයට පෙරැළී යාම නිසාය. විශේෂයෙන් නිරිත දිග මෝසම් සමයේ ශීඝ්‍ර ලෙස තරවන කොටස් දෙකකට බෙදුණු මීයන් ඇල්ලේ ජල ප්‍රවාහයෙන් ඒවා පහළට ගලා යනු පිණිස එම දුර්ගය හරහා ඉදි කොට තිබූ කෙටි දුම්රිය පාලම්වලට හානි පැමිණීම එම බිහිසුණු අනතුරු වලට හේතුවන්නට ඇත.

එබැවින් උඩරට දුම්රිය මාර්ගයේ මීයන් ඇල්ල දුම්රිය මාර්ගය දිගින් දිගටම නඩත්තු කිරීමේ අයෝග්‍ය බව වටහාගත් ඉංග්‍රීසීන් පසුව එම මීයන් ඇල්ල පර්වතය විද ඒ හරහා දිගු බිං ගෙයක් නිර්මාණයකොට තිබේ. මීයන් ඇල්ල දුර්ගය වෙනුවට මීයන් ඇල්ල බිං ගෙය දුම්රිය ධාවනය සඳහා යෙදුණේ ඉන් පසුවය.

ඒ සමගම මීයන් ඇල්ල උඩරට දුම්රිය මාර්ගයෙන් මුළුමනින්ම සැඟව පවතී. එය සමීපයට යාමට නම් එම පර්වතයේ තනා ඇති ප්‍රපාත ගැට්ට මතට පිවිසිය යුතුය.


මෙරට දුම්රිය මාර්ග පද්ධතියේ ඇති බිංගෙවල් අතරින් මීයන් ඇල්ල බිංගෙය දිගින් දෙවැනි වන්නේ හැටන් දුම්රිය ස්ථානයට මඳක් ඔබ්බෙන් ඇති ඉංග්‍රීසීන් POOL BANK නමින් හැඳින්වූ සිංගිමලේ බිං ගෙයට පමණි. මීයන් ඇල්ල බිංගෙය දිගින් මීටර් 413.33 (අඩි 1307) කි. භූගෝලීය වශයෙන් ශ්‍රී ලංකාවේ මධ්‍යම කඳුකරය ලෙස සැලකෙන අඩි දාහේ සමෝච්ච රේඛාව පසුකොට දුම්රිය "නිල වශයෙන්" උඩරටට පිවිසෙනුයේ ද මේ බිංගෙය පියැස්ස අද්දර දීම ය.

මීයන් ඇල්ල බිංගෙයට සමාන්තරව එම පර්වතයේ බෑවුම ඉස්මත්තේ පිහිටි පැරණි උඩරට දුම්රිය මාර්ගය වැටීගත් මීයන් ඇල්ල දුර්ගය ඔස්සේ ද මෙම චාරිකාවේදී අපි ගමන් කළෙමු.

ඒ අතීතයේ පෙරැළී සුන්බුන් බවට පත් දුම්රියවල කොටස් තවමත් එම ප්‍රපාතයේ වනගහනය තුළ සැඟව ඇතැයි ප්‍රදේශයේ ගැමියන් කී බසින් ඔද වැඩී ගත් කුතුහලයත්, උනන්දුවත් සමගිනි.


4 comments:

  1. ලස්සනට ලියනවා. දිගටම කියවන්න ආස හිතෙන විදියට ලියලා තියෙනවා. මගේ සුභ පැතුම්. දිගටම ලියන්න. පුලුවන්නම් ඡායාරෑප කිහිපයකුත් ඇතුල් කරන්න. එවිට වඩා විචිත්‍රවේවි.

    ReplyDelete
  2. What a nice information. How about showing some pictures along with the article

    ReplyDelete
  3. මෙම ස්ථාන වල චායා රුප තිබුනා නම් අගෙයි.

    ReplyDelete