Tuesday, September 14, 2010

සිංහ කට සහ අලි පස්ස


කඩුගන්නාව දුර්ගයේ හමුවන වෙරළුගොල්ල ද අතීතයේ වතු වගාවනට නතුව තිබී පසුව ජනාවාස වූ ප්‍රදේශයකි. එනිසාම පසුව වෙරළුගොල්ල නමින් දුම්රිය නැවතුමක් ද ඉදි වී තිබේ. උඩරට දුම්රිය මාර්ගය තැනීමෙන් පසු දෙවනුව ඉදි කොට අංකය අගට 'A' අක්ෂරය යොදා ඇති 9 A බිංගෙය ඇත්තේ ද මෙම වෙරළුගොල්ල ප්‍රදේශයේම ය. වෙරළුගොල්ල කන්දේ පිහිටි පර්වතයක් මතින් ඇද හැලෙන ජල ධාරාවන් කිහිපයක් නිසා ඒ පර්වතයේ ප්‍රපාතාකාර ගැට්ට මතින් තැනුණු දුම්රිය මාර්ගය නඩත්තු කිරීමට ඉංග්‍රීසින්ට අසීරු වී තිබේ. පසුව එම පර්වතය විද බිංගෙයක් තනා එය 9 A වශයෙන් නම්කොට ඇත්තේ එබැවිනි. කෙසේ හෝ මෙම 9 A බිංගෙය තැනීමට පෙර එම පර්වතය කෙළවර වූ ප්‍රපාත ගැට්ට මත ඉදි වූ පැරණි දුම්රිය මගෙහි නෂ්ටාවශේෂ අද ද දැකගත හැක. එම පැරණි දුම්රිය මාර්ගයේ ඇති බෝක්කු කටවල් තුනකින් යුතු ආරුක්කු පාලම (viaduct) එම අප්‍රකට දුම්රිය ඉතිහාසය යළි ඉස්මතු කෙරෙන ප්‍රබල සාක්ෂියකි.

කඩුගන්නාව දුර්ගයේ බාධකයක්ව පැවති තරමක ගල් පර්වතයකින් කොටසක් පමණක් ඉවත්කොට ඉංග්‍රීසීන් ඒ යටින් දුම්රිය මග තනා ඇත්තේ එහි උඩ කොටස දුම්රිය මාර්ගයට ඉහළින් ඉදි කෙරුණු කවාකාර පියැස්සක් සේ ඉතිරිවන අන්දමට ය. දුර සිට බලන විට එය පෙනෙනුයේ මුව අයාගත් සිංහයකුගේ ස්වරූපයෙනි. එබැවින් උඩරට දුම්රිය මග තැනූ ඉංග්‍රීසිහු එම ස්ථානය සිංහ කට (Lion's Mouth) යනුවෙන් නම් කළහ.

උඩරට දුම්රිය මාර්ගයේ හැටහතර වන කණුව ඇත්තේ මෙම සිංහ කට ඉදිරියේ ය.


"සිංහ කට ගැන කිව්වම හැමෝම දන්නවා. ඒත් හුඟ දෙනෙක් අන්න අර අලි පස්ස ගැන දන්නේ නැහැනේ." මෙම චාරිකාවේ දී අවශ්‍ය තොරතුරු සැපයීම පිණිස අප හා සිංහ කට සමීපයට පැමිණි දුම්රිය දෙපාර්තමේන්තුවේ කඩුගන්නාව ස්ථිර මාර්ග පරීක්ෂක ඩී.එන්. රණවීර මහතා කීයේ ඊට මඳ දුරක් බලන දෙසට වන්නට පිහිටි අංක 10 කෙටි බිංගෙය දක්වමිනි.

"අර බලන්නකෝ මෙතනට අර බිංගේ පේන හැටි" අපට හරි හැටි කාරණය වැටහී ගියේ රණවීර මහතා තවදුරටත් එය විස්තර කළ පසුව ය. සිංහ කට අබියස සිට බලන විට ඊට මඳක් නොදුරින් බලන පැත්තට වන්නට පිහිටා ඇති බිංගෙය පෙනෙනුයේ අපට පසුපස හරවාගත් දැවැන්ත හස්තිරාජයකුගේ ස්වරූපයෙනි.

"ඉස්සර සුද්දෝ ඔය බිංගෙයට කියලා තියෙන්නේ එලිෆන්ට් බැක් (Elephant Back) කියලා. නමුත් මේ පැත්තේ මිනිස්සු නම් අදත් ඕකට කියන්නේ බංගලි බිංගේ කියලා. බංග්ලාදේශ්වලින් ගෙනාපු මිනිස්සු ලවා ඔය බිංගේ හදවපු කතාවකුත් මේ පැත්තේ මිනිස්සු අතරේ තියනවා." මුව'ගට මඳ සිනාවක් නැංවෙන එම 'අලි පස්ස' දෙස බලා සිටි අපට රණවීර මහතා කීය.


අංක 11 දරන කොකෝවත්ත හෙවත් කොකෝ මලේ බිංගෙය හමුවන්නේ කඩුගන්නාව දුර්ගයේ උච්චතම ස්ථානයට මඳක් මෙපිටිනි. එම බිංගෙයට ඉහළ කඳු ප්‍රදේශයේ ඉංග්‍රීසි පාලන සමයේ සුවිසල් කොකෝවා වත්තක් තිබූ නිසා ඒ බිංගෙයට ද එම නම ලැබී තිබේ. එහෙත්, පසුකාලීනව එක්තරා මුදලිවරයකු විසින් එම වත්ත මිලට ගෙන ඇත. පසුව කුඩා බිම් කැබලි ලෙස ජනතාව වෙත බෙදී යාම නිසා අද එය ද මුළුමනින්ම ජනාවාස වී තිබේ. එම ප්‍රදේශය අද හැඳින්වෙනුයේ මුදලිවත්ත යනුවෙනි.

කොළඹ නුවර දුම්රිය මාර්ගයේ උච්චතම ස්ථානය මහනුවර යැයි අදත් බොහෝ දෙනෙක් සිතති. එහෙත් එය සහමුලින් වැරදි ය. එම මාර්ගයේ උච්චතම ස්ථානය කඩුගන්නාව දුම්රිය පළට මීටර් හාරසියයක් පමණ මෙපිට ඇති සැතපුම් හැට හතරයි තුන් කාලේ කණුව සමීපයේ පිහිටා ඇත. එම ස්ථානයේ උස මුහුදු මට්ටමින් මීටර් පන්සිය දහ නවයක් හෙවත් අඩි එක් දහස් හයසිය අනූවකි. කඩුගන්නාව පොලිසිය ආසන්නයේ පිහිටි නුවර දුම්රිය මාර්ගයේ එම උච්චතම ස්ථානය පසුකරන උඩරට දුම්රිය තවත් කිලෝ මීටර් පහළොවක් පසුකොට මහනුවර දුම්රිය පළට සේන්දු වනුයේ අඩි අනූ නවයක 'පල්ලම් බැසීමකින්' පසුවය.


චාරිකාව - තිලක් සේනාසිංහ
                වෛද්‍ය සුගත් විජේවර්ධන
                සහන් සංකල්ප සිල්වා

සැකසුම -  චරිත් වීරක්කොඩි







5 comments:

  1. You seem to have stopped writing. Pity.

    ReplyDelete
  2. ඇත්තටම ඉතාමත් වටිනා ලිපි පෙලක්... ඉතාම රසවත් මහන්සියෙන් කරන ලද්දක්. ඔබේ මහන්සිය අගය කරමු... ලිපිය ලියූ ඔබටත් සහය දුන් සැමටත් මගේ ගෟරවපූර්ව ස්ත්තිය පිරිනමමි....

    ReplyDelete
  3. රසවත් ලිපියකි. අත්දැකීම් අප සමග බෙදා ගැනීමට ස්සලස්වීම ගැන අපගේ ස්තතිය....

    ReplyDelete
  4. මා මෙම බ්ලොගයේ පැරණි සාමාජිකයෙකු වුවත් ඔබගේ සියළු ලිපි පැය කිහිපයක් තුල කියවූයේ අදයි. ඉතා මනරම් ඓතිහාසිකා හා රසවත් සැගවුනු තොරතුරු සහිතව ලියවී ඇති මෙම බ්ලොග් පෝස්ට් ප්‍රමාණය, කලින් සඳහන් වූ දුර්ලභ ඡායාරූප හා ඔබගේ ජායාරුප සමඟ එකතු කොට සාක්ෂි ලෙස ලබාගත හැකි තොරතුරුද සහිතව පොතක් ලෙස ඉදිරිපත් කරන්නේ නම් ලංකාවේ අනාගත දුවාදරුවන්ට එය දැඩි පිටිවහලක් වනු ඇත.

    ඔබ විසින් කිලෝමීටර් 25 ක් දුර ගෙවා සිල්පර කොටන් තිස් දෙදහසක් අඩි තබමින් ගමන් කල මේ මියුරු උන්මාදය ඇත්තෙන්ම ප්‍රසංසනීයයි.

    ReplyDelete